Från idé till tacofredag
Samarbetet inleddes i februari med målet att skapa en taco som passar många och som bjuder på något utöver det vanliga. Michael Andersson presenterade sin vision om att använda svenska råvaror och innovativa smakkombinationer. Våra experter på Sorundahallarna och Martin & Servera har sedan arbetat med råvaruval, produktutveckling och provsmakningar för att nå det bästa resultatet.
– Precis som Michael Andersson tror vi på IKEA på kraften i att laga och äta mat tillsammans, säger Tim Holmberg, sortimentsansvarig för Food på IKEA Sverige. En kycklingtaco passar perfekt på nationaldagen – som i år infaller på en fredag – och är ett utmärkt komplement till våra klassiska köttbullar.
Noggrant utvalda ingredienser
Den nya tacon består av en tortilla bakad på Ölandsvete, fylld med svensk kyckling och korn, samt kryddad med Michael Anderssons egen kryddblandning. Till tacon serveras tre smakrika tillbehör, alla producerade av Sorundahallarna.
Efter en intensiv utvecklingsprocess har tacon nu fått klartecken för lansering på IKEA:s restauranger.
– Det är väldigt roligt att se hur vårt sponsorskap med Årets Kock leder till konkreta samarbeten och nya produkter. Detta projekt visar verkligen värdet av samarbete och innovation, säger Kristina Ossmark, marknadsdirektör Kommunikation och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera-gruppen.
Premiär på nationaldagen
Den 6 juni lanserades Mickes taco på samtliga IKEA-varuhus i Sverige* och serveras med tre tillbehör i restaurangerna. Tacon finns även som singel med dipp.